Wymiana filtrów – wskazówki eksperta

Tak jak wymiana oleju jest na ogół sugerowana ilością przejechanych kilometrów, tak filtry powietrza powinny być wymieniane co najmniej raz na dwa lata lub co 30 tys. kilometrów. Nie wynika to z eksploatacji, ale ze względu na szczelność uszczelek poliuretanowych, które po czasie i w temperaturze 85 stopni Celsjusza tracą szczelność. Natomiast częstotliwość wymiany filtrów paliwa (szczególnie benzyny) producenci sugerują pomiędzy 15 a 30 tys. kilometrów. W przypadku oleju napędowego częściej, ze względu na trudniejsze warunki pracy, konieczność zatrzymywania wody, parafiny wydzielające się przy niskich temperaturach i zaklejające filtr.

Long Life

Filtrowa oferta rynku to również „Long Life”, czyli filtry powietrza o przedłużonym okresie funkcjonowania. Głównie znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych. Wytrzymują przebieg w granicach 80-100 tys. km. W gamie „Long Life” są też filtry oleju, które należy wymieniać po ok. 60 tys. kilometrów i – co ważne – wymagają zastosowania olejów silnikowych również o przedłużonej żywotności. W przeciwnym razie ich użycie mija się z celem.

Po co filtr?

Przeprowadzone kiedyś badania, w oparciu o jazdę z filtrem oleju i bez, udowodniły pięciokrotnie szybsze zużywanie się silnika. Dlatego wszelkie zabrudzenia jak kurz, pył drogowy, które nie zostały zatrzymane przez filtry, wpadają do komory silnika. Stopniowo przekładają się na szybsze zużycie panewek, wtrysków, pompo-wtryskiwaczy, niekorzystnie wpływają na układ Common Rail i w efekcie doprowadzają do zużycia się silnika i awarii. Warto podkreślić, iż mimo norm nakazujących zatrzymanie w filtrze 2 kg pyłu, są na rynku produkty, których skuteczność jest dwukrotnie wyższa, i które zatrzymują nawet 4 kg pyłu.

Przechowywanie i ocena przy zakupie

Wnętrze filtra stanowi plisowany papier. Same boczne uszczelnienia mogą się zdeformować. Dlatego istotna jest wilgotność powietrza. Najniższą temperaturą do magazynowania filtrów jest przedział 8-10 stopni Celsjusza. Zazwyczaj filtry pakowane są w pudełko. Rzadziej dodatkowo w folię, co jest jednak znacznie bardziej korzystne dla produktu.

Przy wyborze panelowych filtrów powietrza należy zwracać uwagę czy plisy nie są zdeformowane i porozrywane, czy na całej powierzchni oblane są poliuretanem i jaki jest stan uszczelki. Zamontowanie uszkodzonego filtra wiąże się z nieszczelnościami, przez które powietrze przedostaje się chętniej niż przez powierzchnię filtracyjną.

filtr_paliwa_

 

Rodzaje filtrów

Rozróżniamy dwa rodzaje filtrów oleju: puszkowe oraz wkłady oleju. Dobierając odpowiedni filtr do naszego auta, warto wiedzieć o tej różnicy. Wkłady oleju różnią się przede wszystkim wymiarami (średnica, wysokość) oraz dokładnością i powierzchnią filtracji. Przy filtrach puszkowych, oprócz różnic wymiarowych, dokładności i powierzchni filtracji, mamy też zawory zwrotne i by-pass, które otwierają się przy ciśnieniach odpowiednich dla danego modelu auta.

Najczęstsze błędy przy wymianie filtra oleju

  • pośpiech; pamiętaj, że należy wyczyścić obudowę filtra oleju przy wymianie wkładu
  • używanie starych uszczelek
  • niedokręcenie lub za mocne dokręcenie puszki lub obudowy, co spowoduje wyciek oleju

Wymiana filtra – wskazówki dla serwisantów

Większość filtrów oleju puszkowych jest umiejscowiona pod silnikiem, więc aby się do niego dostać, musimy podnieść auto lub wjechać na kanał. Filtr odkręcamy kluczem. Może być to albo zaciskowa opaska z uchwytem albo klucz nasadowy. Uszczelki, które należy wymienić wraz z wymianą filtra, są dostępne wraz z zestawem. Uszczelkę smarujemy odrobiną świeżego oleju, filtr nakręcamy, a do silnika wlewamy olej. Podobne zasady występują dla wkładów filtra oleju. Odkręcamy denko i wyciągamy wkład. Obudowę filtra oleju należy wyczyścić ze starego oleju i śmieci. Uszczelki z zestawu smarujemy olejem i wymieniamy. Denko zakręcamy.

Pamiętaj! Po wymianie filtra oleju i oleju uruchom silnik i sprawdź czy pokrywka filtra jest szczelna, a także czy nie ma wycieków z korka spustu oleju.

Po wymianie oleju lub wszystkich filtrów producenci samochodów zalecają jazdę testową na dystansie 2-5 km, po której kontrola jakości zagwarantuje, że czynności serwisowe zostały wykonane poprawnie, a klient nie będzie miał problemów z samochodem zaraz po wyjechaniu z warsztatu.

Czym grozi zapchanie/zużycie filtra?

W normalnej pracy silnika zanieczyszczenia podczas przepływu oleju przez filtr zostają oddzielone i zatrzymują się na powierzchni filtracyjnej wkładu, w większym lub mniejszym stopniu – zależnie od jakości filtra. Z biegiem czasu zwiększają się opory przepływu oleju przez filtr, co oznacza, że filtr się zapycha, zwiększając ciśnienie w filtrze.

Zapchany filtr omija układ filtrowania poprzez otwarcie się zaworu przelewowego, a więc do silnika trafia zanieczyszczony olej. W najgorszej sytuacji może dojść do:

  • zwiększenia ciśnienia i rozerwaniu papieru, a nawet zgniecenia
  • zniszczenia puszki i wyrzucenia uszczelki, co spowoduje wyciek oleju
  • wprowadzenia do silnika zanieczyszczeń, co może przyspieszyć jego zużycie
  • braku ciśnienia oleju i zatarcia silnika.

Źródło: Marcin Budziewski we współpracy z konstruktorami PZL Sędziszów i Robertem Rakiem